Arjan & Marianne geven tangoles in
Grand Café Frankendael Amsterdam
De tango die wij de leerlingen leren is de Argentijnse tango zoals gedanst door jong en oud in de salons van Buenos Aires, d.w.z. in een omhelzing.
Centraal staat het dansen met elkaar in harmonie met de muziek. Wij geven veel aandacht aan houding, techniek en de onderlinge communicatie van het danspaar.
In onze tangolessen staan de pure benadering van de tango en het respect voor de tango-cultuur voorop.
Sinds 1994 geven we les.
Zie ook onze Geschiedenis pagina over de tango in vogelvlucht.
Licentie voor gebruik van muziek in de studio: 50704425/6 (buma/sena)
Driemaal per jaar bieden we lesblokken aan van 10 lessen, te weten:
We werken intensief met onze leerlingen. Onze cursussen duren tien weken. Dit geeft tijd voor opbouw en het zich eigen maken van het cursusmateriaal.
Om je start in de tango te vergemakkelijken, mogen basis 1 cursisten extra lessen van de basis 1 cursus volgen (dus meer dan het aantal van tien). Hier zijn geen extra kosten aan verbonden.
Voorafgaand aan de tangocursussen geven we altijd gratis proeflessen.
Salons of Buenos Aires around the turn of the centuryMarianne van Berlo – aquarel
Tangomuziek voorbeelden
De tango-orkesten uit de ‘gouden’ jaren laten een geschakeerde rijkdom aan tangomuziekstijlen zien.
Ter inspiratie en om een weg te vinden in deze stijlen, staan op deze pagina 27 orkesten met 162 voorbeelden van tango’s, een aantal milonga’s en tangowalsen.
Met name is gekozen voor de periode van de jaren ’30 t/m ’60, iets ruimer dan de ‘gouden’ jaren.
Cafézaal in Frankendael voor de lessen
fotoserie opent in nieuw tabblad
Overzicht van alle cursussen van Tango Argentino Amsterdam
De kern…….Tangomuziek themas…….Andere thema’s
DE KERN
Basis voor onze tangolessen vormen de tangocursussen op vier niveaus:
- basis 1
- basis 2
- half gevorderd
- gevorderd
Hierin leren we de cursisten een goede danshouding, het dansen in de maat en de muziek en vooral de onderlinge communicatie: het voorstel van de man en de reactie erop van de vrouw.
In meerdere vormen, varianten en moeilijkheidsgraad komen onder andere de volgende elementen aan bod: lopen / ocho voor- en achterwaarts / sandwich / dubbel tempo / cruzado / cortado / cunita / gancho / pauzes / media luna rechts- en linksom / sacada / voleo / giro rechts- en linksom / (gestolen) versieringen voor de vrouw, etc. etc.
In deze tangocursussen maken we ook kennis met de milonga, het vrolijke zusje van de tango. In iedere cursus wordt een les besteed aan de milonga.
Vanaf de tweede cursus wordt ook aandacht besteed aan de tangowals met zijn ritmeversnellingen.
Al onze lessen zijn gericht op het respecteren van het al honderd jaar unieke kenmerk van de Argentijnse tango: de omhelzing. Als voorbereiding op het dansen in de salon staat ook het dansen in de dansrichting centraal, dat is het dansen tegen de richting van de wijzers van de klok in.
TANGOMUZIEK THEMA’S
In de tangolessen met muziek muziek thema diepen we de tango verder uit. Het aangeboden materiaal is toegesneden op het verschillende karakter van de diverse tango orkesten en verschilt dus per cursus. De keuze is niet alleen bepaald door de mooie muziek, maar ook door de brede waaier aan stijlen die met deze orkesten wordt gevangen.
Aan bod komen:
- Juan d’Arienzo: ‘El Rey del Compás’ (de Koning van de Maat). Pittige muziek met strak ritme. Juan kreeg de dansers midden jaren ‘30 weer terug op de dansvloer. We gebruiken zijn muziek van eind jaren ’30.
- Rodolfo Biagi: de pianist die mede de stijl van d’Arienzo gevormd heeft. Hoewel sterk ritmisch heeft deze een mooie melodielijn. We gebruiken zijn muziek van begin jaren ’40.
- Francisco Canaro: zeer succesvol als orkestleider vanaf de jaren ’10 tot begin jaren ’60 (met rond de 5000 opnames) en als componist. In zijn vroege jaren bracht hij vernieuwing in de tango. We gebruiken zijn muziek van midden jaren ’30: gemarkeerd, lichtvoetig en poëtisch.
We bieden twee cursussen in deze Tango-Orillero stijl aan op hetzelfde niveau met verschillend materiaal:
Canaro A en B
- Osvaldo Fresedo: hij heeft zijn sporen verdiend in de tango met 1250 opnames over 63 jaar. In 1927 hield hij vijf orkesten aan de gang. Drie grote namen als Di Sarli, De Caro en Caló zijn bij hem begonnen. De muziek van Fresedo heeft een verfijnd geluid met zijn gebonden noten en zachte nuances. In de cursus besteden we aandacht aan ritmische en lyrisch thema’s van het orkest.
We bieden twee cursussen aan op hetzelfde niveau met verschillend materiaal:
Fresedo A en B
- Miguel Caló: bekend om zijn ‘Orkest van de Sterren’. Zijn muziek bevat ritme, maar ook een flinke dosis lyriek.
- Carlos Di Sarli: langzame, slepende muziek, die introvert en elegant gedanst wordt. Veel violen. We gebruiken zijn muziek van de jaren ‘50.
- Osvaldo Pugliese: contrastrijke muziek met veel ingetogen spanning en veranderingen in dynamiek. Wordt veel bij optredens gebruikt, maar de cursus is gericht op het dansen in de salon. We gebruiken zijn muziek van de jaren ‘50 en ‘60.
We bieden drie cursussen aan op hetzelfde niveau met verschillend materiaal:
Pugliese A, B en C.
- Aníbal Troilo: De grootmeester op de bandoneón. We gebruiken zowel de pittige, ritmische periode van eind ’30/begin ’40 als de latere, meer slepende, periode van de jaren ’50 en ’60. In de basis is dit de vroegere extra gevorderden cursus, maar er zijn een paar veranderingen.
ANDERE THEMA’S
Milonga
De milonga wordt staccato gedanst, is vrolijker van aard en wordt anders gedanst dan de tango zoals die zich heeft ontwikkeld vanaf eind jaren ‘30. Traspies (kleine balans wisselingen) en kleine snelle stapjes komen uitgebreid aan bod.
In de cursussen zit veel materiaal van onze maestro en ‘Koning van de Milonga’ Pepito Avellaneda.
Wij bieden cursussen aan met verschillend materiaal op drie niveaus:
– milonga 1, 2 en 3.
Tangowals
In de tangowals zit het wals ritme verwerkt, waardoor de dans met andere energie wordt gedanst: vloeiender, maar met accenten en versnellingen.
Wij bieden vier cursussen aan op hetzelfde niveau met verschillend materiaal:
– tangowals A, B, C en D.
Tango Canyengue
‘Terug naar de wortels’. In deze cursus komt de oude stijl tango van eind jaren ‘20 / begin jaren ’30 aan bod, de tango die ook buiten wordt gedanst op zeildoek uit de havens. De muziek is rustig maar sterk gemarkeerd, de dans wordt speelser en met meer humor gedanst.
De danshouding wijkt af van de nu gebruikelijke. De cursus is ook zeer geschikt als ondersteuning van de milonga. Bovendien vergroot kennis van vroeger het inzicht in de tango van heden.
We bieden cursussen aan op twee niveaus:
– tango canyengue 1 en 2.
La Baldosa
In de tangocursus La Baldosa (de stoeptegel – van het formaat in Buenos Aires) ligt het accent geheel op het compact en toch ontspannen dansen in een zeer beperkte ruimte. Dat is regelmatig het geval tijdens het drukste uur van de salon.
Tango van Pepito
Pepito Avellaneda (echte naam José Domingo Monteleone – 1996 †) is een danser van de ‘Orillero’, de volkswijken. Hij staat bekend als ‘de Koning van de Milonga. Hij is een gerenommeerd maestro en was onze leraar van ‘91-‘96. In de Tango van Pepito laten we onze leerlingen kennis maken met deze manier van dansen. Pepito leeft voort!
We dansen in deze cursus op zijn geliefde muziek: de pittige muziek van Troilo.